Skratta inte åt mig.

Alltså, i helgen har jag funderat lite på hur folk tänker.
 
Jag har träffat inte mindre än tre personer, bekanta till mig, som tagit sig friheten att skratta åt mitt val av yrke.
Det tycker jag är intressant.
 
Man kommer med kommentarer som "Det kan man ju ändå inte behöva utbildning till?!", "Det kan ju inte vara så svårt?","Det finns det väl ändå inga jobb som?". Först låter det lite så där skämtsamt, men man förstår efterhand att nä, det är som så ofta: man skojar men egentligen är man allvarlig.
 
Och nej. det finns inte jättemånga jobb som SYV. Men det gör väl inte yket mindre viktigt? Nej, allt är inte jättesvårt, men det kräver kunskap om hela arbetsmarknaden, hela utbildningsmarknaden och hela människans psyke i valsituationer. Det är ganska mycket, om ni inte redan fattat det. Och ja, man behöver utbildning för att göra jobbet ordentligt.
 
Det finns SYVar som förstört för många elever. Gett fel information, klantat till det med kurser, påverkat dem till felval. Det kan förstås hända även om man är utbildad, men risken minskar avsevärt om man är det.
 
Det allra mest intressanta är kanske att dessa skrattande människor alla är småbarnsföräldrar. Säg mig, den dag ditt barn ska göra ett i någon mån livavgörande val, vill du då inte att det ska få professionell vägledning i det?
Jo just det.
 
Jag förstår att många har dåliga erfarenheter av SYVare, men jag är så innerligt trött på att behöva försvara mig och min dröm. Jag tänker bli en bra SYV, en lyssnare vars jobb är att inte göra som mina bekanta.
För jag vet bättre än att skratta åt andras drömmar.
 

Kommentarer
Postat av: Nalle

Kom igen, namn! Häng ut dem!
Skulle någon av dessa tre klara de kurser du läst och kommer läsa? Jag har ändå korrat en del åt dig och blivit vimmelkantig. Avundsjuka kanske?

2013-11-27 @ 01:53:23
Postat av: Far

Konstiga människor det finns! Inte bara obetänksamma utan även faktiskt rent ut sagt korkade.
Jag är övertygad om att du blir en bra SYV och att du kommer att hjälpa många ungdommar till rätt vägval i livet. Kram

2013-11-27 @ 07:27:59
Postat av: Julia

Jag förstår exakt hur du känner dig när folk säger så, det händer mig också väldigt ofta. Stå på dig! Det är en bra väg du valt och det finns en mening bakom varför du valde den vägen! Det behöver du aldrig försvara inför någon annan :-)

2013-11-27 @ 20:42:44
Postat av: Humla

Tack ni fina! :) Ja alla vet minsann inte vad de pratar om, så är det... Men jag tänker inte ändra mig för det! :)

2013-11-28 @ 23:45:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0