Tusen olevda liv.

Senaste veckan har jag funderat.
 
Tomas Sjödin (fantastisk krönikör, författare, pastor) har skrivit en roman som heter "Tusen olevda liv". Jag har inte läst den, så det kanske är konstigt av mig att referera till den, men jag gör det ändå... Jag har nämligen hört att den ska handla om att vid varje val man gör innebär att vi väljer bort allt annat, och att man på så sätt har tusen olevda liv inom sig. Liv man skulle levt om man valt annorlunda. Hoppas jag gör boken rättvisa...
 
Och just det där med val har jag funderat över sista tiden. Förra veckan var jag i Göteborg och träffade gamla kära vänner. Bodde hos min käraste Emma och njöt av lite ledighet. Det var då det slog mig: här skulle jag kunnat bo. Här skulle jag kunnat levt. Om allting varit annorlunda.
 
Den här veckan är jag i Stockholm med plugget. Träffade en vän från Betel på universitet igår och det satte också igång tankarna. Han har bott en vända i Gbg och pluggar nu till jurist. Den vägen valde han.
Ikväll har jag varit på en fet gospelkonsert med Vasagospel, By Grace och Bryant Jones. Jag visste att någa Betlare skulle dit. Det visade sig att vi var tio stycken till slut...! Så märkligt. Hann inte prata med alla, men det kändes så speciellt att vi delat ett år av våra liv (mer eller mindre nära varandra) och nu fanns vi plötsligt, tre år senare i en Frälsiskyrka en torsdagkväll.
 
När vi gick hem kom det igen. Här skulle jag kunnat bo Här skulle jag VERKLIGEN kunnat bo. Och jag skulle gillat det. Delar veckan med fina kollektiv 466, kära vänner från Kongo m.m. Jag skulle älska att träffa dem oftare.
Mycket av mig finns i Stockholm, även om jag inte alltid tror det.
 
Så. Hade inte om funnits hade jag bott i Göteborg. Eller Stockholm. Eller utomlands. Och kanske gjort nåt helt annat. Men med tanke på att det där "omet" till stor del är David, så blir det ju en annan sak. Jag är glad att jag har ett om. Jag älskar mitt om.
 
Jag kan hälsa på Göteborg. Jag är ofta i Stockholm. Och med tanke på att jag får leva med världens bästa "om", så är jag ätt nöjd med att inte sörja min tusen olevda liv.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0