Hel och ren?

Jag är konfunderad.

Jag hänger lite på forum, och (pågrund av förra inläggets innehåll) så handlar särskilt ett av dem om bröllop. Där var en fråga: " Har man klädkod i kyrkan, eller går det bra att gifta sig i jeans och tröja?"

Absolut en befogad fråga eftersom kyrkbröllop har en tendens att var likamed pampigt, storslaget, påkostat och rent av pråligt i allt, likaså klädseln. Men JA, man får gärna gifta sig i jeans. Jag tycker det vore kraftigt skönt med nån som gjorde det. Kärleken ska hålla i vardagen och det vore fint om nån tog med det till själva vigseln. Men det är klart, kärleken är värd att firas, och då kan ju fina(re) kläder vara ett sätt att markera.

Men nu till frågan. Det som gjorde mig konfunderad.

En präst svarade på frågan, och han skrev nåt i stil med: etiketten säger att man inte ska ha för urringat eller för kort kjol. Bara axlar nämdes också, men mest som att det var förr folk brydde sig om det. Okej, fine, jag kan förstå att nån kan tycka att det är provocerande men utmanade kädsel. Eller ja, jag har svårt att förstå det, men okej, så kan det vara.
Men sen skriver människan: "Personligen tycker jag att "hel och ren" är den bästa klädkoden i kyrkan"
Är inte det helt sjukt?

Först tänkte jag: " Ja, det är ju bra, det låter inte så dömande, hel och ren låter inte så petigt, bara trevligt"
Men sen. Det är ju vekligen HELT vrickat om "Heloch ren" skulle vara det vi vill se i kyrkan!

Vilka hängde Jesus med? Vilka? Inte var det de hela och rena i alla fall. Jesus umgicks med horor. Jag vet inte mycket om hororna på den tiden men jag tror inte att de var hela, rena och välklädda. Jesus var med de som var utstötta pågrunda av handikapp etc. De utstötta lär knappast heller varit hela och rena.

Jesus själv. Uteliggare. Hans kläder var inte hela och snövita.

Nej vet ni vad, jag vill inte att människor i kyrkan ska ha hela och rena kläder. Kyrkan är till för alla och särskilt för de utstötta. För de hemlösa, de fattiga och hororna. De som inte har hela och rena kläder. Vi ser alldeles för mycket av den vita medelklassen, eller vad det nu kallas. Absolut, det är bra att folk har råd med kläder, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Jesu budskap är större. Guds kärlek är oändlig.

En kyrka där "hel och ren" är dresscode, där vill inte jag vara med.
Jag önskar att det första jag ser på söndag är människor med trasiga skor, skitiga byxor och riktigt mycket urringning. Amen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0